Sunday, April 29, 2012

Mari bersykur :)

Takdir hidup semua orang tak sama kan. Ada yang menderita sangat. Ada yang bahagia sangat. Aku? biasa-biasa saje. Ada masa bahagia ada masa sedih. Itu kan takdir! Perasan atau tak, orang di sekeliling kita semua Allah telah takdirkan untuk kita jumpa diorang. Mesti ada sesuatu hikmah kenapa Allah temukan kita dengan orang-orang ni. Kenapa aku belajar dekat sini? Kenapa aku masuk kelas ni? Kenapa aku jadi mentee dia ni? Kenapa aku lahir dalam keluarga ni? Kenapa aku boleh ngam dengan budak ni? Kenapa? Kenapa?Kenapa? Semua tu memang dah ditentukan kan. Kenapa kadang-kadang kita tengok couple yang bahagia tapi at the end tak kahwin pon? Kenapa kita tengok orang yang dulu cantik, sihat walafiat tapi sebab sikit punya jatuh tangga boleh lumpuh? Kenapa kita dok bercinta sakan dengan mat saleh tapi rupanya kahwin dengan orang belakang rumah? Kenapa orang lain kerja keras tapi orang lain dapat nama? Kenapa ada orang hidup perfect sangat complete dengan cantik, pandai , kaya semua? Kenapa macam tu? Sebab Allah adalah sebaik-baik perancang :) . Apa yang Allah tetapkan memang cukup-cukup baik untuk kita. Tiada yang lebih baik melainkan apa yang Allah dah bagi. Jadi, bersyukurlah. Allah dah bagi muka cantik, kita nak cantik lagi. Tambah botox sane sini, jadi makin cantik ke? TAK! Perasan tak, orang yang pakai botox, buat surgery ni makin tak cantik? Sebab nak ubah sangat takdir Allah kan...hambek!

Aku nak ingatkan diri sendiri juga. Kalau diberi nikmat, jangan takbur. Jangan cepat riak. Kalau diberi musibah, redha! Ada hikmah disebaliknya. Selalu dengan orang cakap.. ADA HIKMAH DISEBALIKNYA...kita tak kan faham ayat ni selagi kita tak rasa betul-betul. Kita tak nampak hikmah tu. Tapi, once kita dah diduga, barulah kita faham betul-betul maksud hikmah tu :) Sebab tu kita kene bersyukur dengan apa yang ada. Jangan mudah compare diri orang dengan kita. Takdir setiap orang kan berbeza. Merungut dengan nasib diri sama lah macam kita tak redha dengan apa yang Allah bagi kat kita.Cemburu dengan nasib orang lain pon tak boleh. Boleh...kalau tengok orang lain berjaya dan kau pon cemburu nak berjaya jugak. Jadi kau belajar betul-betul. That one very good. Tapi kalau cemburu tengok orang lain bahagia kendian kau pergi kutuk dia kat semua orang.....tak elok lah. Ibarat mak kau masak telur masak kicap tapi jiran sebelah masak chicken chop dengan sos lada hitam. Kau pon merungut dekat mak kau cakap tak sedap makan telur masak kicap padahal itu je yang layak kau makan sebab kau ada alahan daging ayam. Boleh macam tu? Merungut, membentak apa yang tak sepatutnya kau dapat. Cenggitulah analoginya. Kau makan telur sebab kau boleh makan telur je, kalau kau makan lain, nanti kau sakit. 

Jadi, live your life. Jangan nak hidup untuk tunjuk kau bagus. Jangan hidup untuk menang je sampai perkara-perkara yang tak patut kau pertandungkan pon kau nak menang. Ibarat kau berlawan seorang diri. Kesian kan? Kau je yang beria buat persiapan berperang padahal orang lain rilek je tido sebab takde niat pon nak berperang dengan kau.Hidup ni terlalu singkat, kita tak tahu berapa lama kita hidup. Kalau kita hidup lama pon..adakah orang sekeliling kita akan hidup lama juga? Jadi bersyukur apa yang Allah beri, hargai orang disekeliling sebelum terlambat. 





Bersyukur lahir dalam keluarga ini <3

No comments:

Post a Comment